Trzepak.pl


Nowy temat  Odpowiedz w temacie
Autor Wiadomość
Post: pn, 02 gru 2019 17:58:37 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Młodociany subskrybent
Młodociany subskrybent

Rejestracja: ndz, 16 paź 2016 20:02:04
Posty: 276
Witam, potrzebuję fachowego wsparcia jak chodzi o kupno akumulatorów do stacji bazowej gdzie będę odbierał łącze, zasilacz już mam: Merawex ZM24V24A-600B-00

maksymalny prąd wyjściowy na baterie to 24A, a zatem szukam akumulatorów 2x 120aH - jakie kupić? Najtańsze samochodowe? Ze średniej półki cenowej czy na bogato żelowe? Czym ryzykuję kupując takiego najtańszego aksa firmy "Kozak"?


Na górę
Post: pn, 02 gru 2019 18:12:26 
Odpowiedz z cytatem
Offline
trzepakowy szaleniec
trzepakowy szaleniec

Rejestracja: wt, 17 lut 2009 0:15:58
Posty: 2932
Lokalizacja: Kraków
BartoszKa pisze:
Witam, potrzebuję fachowego wsparcia jak chodzi o kupno akumulatorów do stacji bazowej gdzie będę odbierał łącze, zasilacz już mam: Merawex ZM24V24A-600B-00

maksymalny prąd wyjściowy na baterie to 24A, a zatem szukam akumulatorów 2x 120aH - jakie kupić? Najtańsze samochodowe? Ze średniej półki cenowej czy na bogato żelowe? Czym ryzykuję kupując takiego najtańszego aksa firmy "Kozak"?



Aku kwasowe "samochodowe" nie sa przystosowane go pracy buforowej więc po kilku większych rozładowaniach pójdą szczekać stąd sugeruje albo takie do wózków widłowych albo żelowe

lepszym rozwiązaniem (wiem że droższym) jest zrobienie 2x260Ah niż 2x 120Ah bo w przypadku padu jednego łaćucha nadal masz jakieś podtrzymanie
tylko wstaw bezpieczniki na wyjściach gałęzi


Na górę
Post: pn, 02 gru 2019 18:33:28 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Obsesyjny prozaik
Obsesyjny prozaik
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz, 18 gru 2005 14:42:14
Posty: 1442
Lokalizacja: Góry
PowerSafe (żółte)
http://www.bater.pl/baterie-stacjonarne ... e-vft.html

I spokój na dłuuuuugi czas.


Na górę
Post: pn, 02 gru 2019 19:28:35 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Młodociany subskrybent
Młodociany subskrybent

Rejestracja: ndz, 16 paź 2016 20:02:04
Posty: 276
hub_lan pisze:
BartoszKa pisze:
Witam, potrzebuję fachowego wsparcia jak chodzi o kupno akumulatorów do stacji bazowej gdzie będę odbierał łącze, zasilacz już mam: Merawex ZM24V24A-600B-00

maksymalny prąd wyjściowy na baterie to 24A, a zatem szukam akumulatorów 2x 120aH - jakie kupić? Najtańsze samochodowe? Ze średniej półki cenowej czy na bogato żelowe? Czym ryzykuję kupując takiego najtańszego aksa firmy "Kozak"?



Aku kwasowe "samochodowe" nie sa przystosowane go pracy buforowej więc po kilku większych rozładowaniach pójdą szczekać stąd sugeruje albo takie do wózków widłowych albo żelowe

lepszym rozwiązaniem (wiem że droższym) jest zrobienie 2x260Ah niż 2x 120Ah bo w przypadku padu jednego łaćucha nadal masz jakieś podtrzymanie
tylko wstaw bezpieczniki na wyjściach gałęzi



Baterie za ~1000 zł na chwilę obecną nie mieszczą się w budżecie, czy na okres około roku takie samochodowe zdadzą egzamin? 260 Ah + bezpiecznik? Jakiś instruktarz jak to wygląda?


wojtekc pisze:
PowerSafe (żółte)
http://www.bater.pl/baterie-stacjonarne ... e-vft.html

I spokój na dłuuuuugi czas.


Jaki orientacyjny koszt?

Kolejna sprawa - jest to wieża kościelna, zimą trochę cieplej niż na zewnątrz, latem przyjemny chłodek.


Na górę
Post: wt, 03 gru 2019 8:08:43 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Obsesyjny prozaik
Obsesyjny prozaik
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz, 18 gru 2005 14:42:14
Posty: 1442
Lokalizacja: Góry
wojtekc pisze:
PowerSafe (żółte)
http://www.bater.pl/baterie-stacjonarne ... e-vft.html

I spokój na dłuuuuugi czas.


~800 zł netto/szt za 91Ah


Na górę
Post: wt, 03 gru 2019 18:01:34 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Mistrz pióra
Mistrz pióra

Rejestracja: śr, 03 cze 2009 21:16:50
Posty: 2442
W zasadzie do podtrzymania stosuje sie zelowe poniewaz dlugo moga stac nie uzywane tylko na podtrzymaniu, kwasiaki to jest najlepsza alternatywa 3 lata spokojnie beda dzialac. Ja zajezdzilem juz 2 komplety kozakow ale prawie dzien w dzien rozladowanie do 11.8V i Ladowanie po okolo roku smietnik. W twoim przypadku beda zyc na 100% 3 lata . Kwasiaki mozna obciazac duzymi pradami zelowe juz nie.

_________________
::wirefree::


Na górę
Post: czw, 05 gru 2019 22:28:21 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Obsesyjny prozaik
Obsesyjny prozaik

Rejestracja: sob, 30 sie 2014 20:03:43
Posty: 1081
Też mam kwasiaki i za te pieniądze można spokojnie 2x przewymiarować, raz na pół roku podziała kilka godzin i trzyma formę. Zadbaj o odpowietrznik jak szafa będzie zamknięta. Wbrew pozorom te z odkręcanymi korkami to dobry wybór bo sprawdzisz poziom elektrolitu i dolejesz. Kwasiak podłączony nonstop pod prąd buforowy 13,6V będzie jednak gazował na 100%. W tych zamkniętych nie dolejesz domowym sposobem, stąd np. taka centra futura po kilku latach w intensywnie eksploatowanym aucie pada bo odsłaniają się płyty, brakuje elektrolitu.


Na górę
Post: pt, 06 gru 2019 21:26:17 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Leniwy eseista
Leniwy eseista

Rejestracja: pt, 02 sie 2013 14:30:53
Posty: 550
To że kwasiaki nie nadają się do pracy buforowej jest taką samą prawdą jak to że linux jest lepszy od windowsa.
Akumulatory z elektrolitem płynnym stosuje się w samochodach z systemem START/STOP (wersje EFB. tzw. wzmocnione płyty) czy chociażby w wersji trakcyjnej w sprzęcie ciężkim. Teoretycznie jeśli trafimy na bardzo "ujowy" akumulator to płyty obsypią nam się po 2-3 latach na buforze ale to samo stało by się przy jeździe samochodem (wstrząsy).

Akumulatory płynne mają jedną zaletę, odporność na temperaturę, przy AGM 13,6V przewidziane jest dla 20 stopni, przy 30 stopniach będzie to już ok 13,2V.... a kto ma zasilacz z pomiarem temperatury i kompensacją? Kto stosuje drogie akumulatory z rekuperacją wodoru i tlenu? ;p Wszyscy kupują VRLA bo SLA są...za drogie.

W akumulatorze płynnym jeśli trafimy na taki z korkami wystarczy raz na pół roku dolać po kilka ml wody, przy AGM po 2-3 latach mamy suchego skwarka.

djrobson pisze:
Kwasiak podłączony nonstop pod prąd buforowy 13,6V będzie jednak gazował na 100%.


Gówno prawda, obecnie 95% akumulatorów jest produkowana w technologii Ca-Ca i są wyjątkowo oporne i odporne (na napięcie pracy).
Akumulator Ca-Ca ma zapas kilka mm elektrolitu nad płytami, w samochodzie pracuje ~3-4 lata i tyle musi wytrzymać przy napięciu 14,4-14,6V . W komorze silnika akku nagrzewa się i do 40-45 stopni...

Śmiem twierdzić że akumulator Ca-Ca z 15mm elektrolitu zapasu nad płytami spokojnie wytrzyma 5 lat w temperaturze 20 stopni i napięciu 13,6V, bo przy takim napięciu będzie ledwo dawał oznaki życia.

Jest zaleta Ca-Ca, bo nie gazuje, wada jest taka że ciężko przyjmuje ładunek, zwłaszcza przy napięciu 13,6V, jeśli takiego kwasiaka rozładujemy do "zera" (10,7-11V) dojście do normy może mu zając nawet 50% więcej czasu jak zwykłemu AGMowi... ale ile mamy takich sytuacji w życiu? Za 2-3 doby dojdzie do siebie... i nic mu nie będzie, kiedy AGM będzie usychał.... ;)

Spokojnie polecam montować akumulatory płynne, nawet o 50% większe jak przewidziano.
Nie kupować chińczyków (tylko Bannery, Yuasy, Centry) jeśli cena pozwoli to wersja EFB, najlepiej z korkami pod naklejką, jak ktoś dobrze trafi to nie będzie dziwne jak będzie i 7 lat spokoju. Który AGM tyle wytrzyma...? (drogie SLA których nikt nie widział ;p) No właśnie :aqq: :aqq:

Akumulatory trakcyjne, gdzie dostają codziennie po dupie są w 95% tylko z elektrolitem płynnym... więc dajcie spokój z tymi mitami że do bufa tylko AGM/żel (ta żel, którego nikt nie widział bo też jest za drogi HaHaHa).

hub_lan pisze:
Aku kwasowe "samochodowe" nie sa przystosowane go pracy buforowej więc po kilku większych rozładowaniach pójdą szczekać stąd sugeruje albo takie do wózków widłowych albo żelowe


Błąd.
Wiesz skąd ten mit? Z życia.... samochodu.
Samochód rozładowany akumulator traktuje dziesiątkami amperów 40-70A (a to bardzo boli). Zenek raz zostawił na światłach, odpalił z kabli, jeździł.... akku dostał wpie..ol, później żona zostawiła lampkę zapaloną... odpalił...z kabli i pojechał znowu dostał wpierd..ol..... i zdechł.

Instalacja samochodu jest przewidziana na doładowanie 5-10% utraconego ładunku a nie na pieszczenie akumulatora. Chyba że ten jest wyładowany do zera i dostanie z alternatora.... jedzenie jak kura w klatce rurką do żołądka... na zdrowie :rotfl: :rotfl:

Otóż dlatego co mądrzejszy mówi, doładuj swój akumulator ze 2-3 razy w roku z prostownika i nie katuj go alternatorem. Amen.

wojtekc pisze:
PowerSafe (żółte)
http://www.bater.pl/baterie-stacjonarne ... e-vft.html

I spokój na dłuuuuugi czas.


Owszem, są to akumulatory SLA, drogie, ale pewnie są przypadki kiedy działają nawet 10 lat....

games pisze:
W zasadzie do podtrzymania stosuje sie zelowe poniewaz dlugo moga stac nie uzywane tylko na podtrzymaniu,


Wszystkie akumulatory Pb mogą stać na podtrzymaniu a wręcz jest to dla nich życiodajna kroplówka. Tzw. żelki to jakieś 5-10% akumulatorów, wszyscy AGMy nazywają żelkami a to ma się jak budyń do kisielu. Prawdziwe żelki są bardzo drogie i w cale nie dużo lepsze od dobrego AGMa w technologii SLA.

Tylko nieliczne akumulatory nie lubią pracy buforowej i są to akumulatory zasadowe z elektrolitem nie płynnym (popularne domowe Ni-Cd i NiMH). Ale, te w wersji płynnej już radzą sobie doskonale, chociażby w boeingach od 30 lat ;) a żyją po 10-15 i cały czas pracują buforowo :rotfl: :rotfl:

Nawet tzw. efekt pamięciowy znany.... z gazet, nie występuje w zasadowcach płynnych :) (NiCd i NiMh), ma to związek z krystalizacją elektrolitu, no ale płynnych to nie dotyczy ;). Ni-Cd są jednymi z najbardziej odpornych akumulatorów.... wycofano bo kadm szkodliwy.... wojsko i lotnictwo używa do dzisiaj *nawet nasza kolej.... ale już umierają.


Na górę
Post: wt, 10 gru 2019 14:22:44 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Obsesyjny prozaik
Obsesyjny prozaik

Rejestracja: sob, 30 sie 2014 20:03:43
Posty: 1081
Sensej pisze:
Gówno prawda, obecnie 95% akumulatorów jest produkowana w technologii Ca-Ca i są wyjątkowo oporne i odporne (na napięcie pracy).
Akumulator Ca-Ca ma zapas kilka mm elektrolitu nad płytami, w samochodzie pracuje ~3-4 lata i tyle musi wytrzymać przy napięciu 14,4-14,6V . W komorze silnika akku nagrzewa się i do 40-45 stopni...


Nie rozumiem. Piszesz tu, że "gówno prawda, że nie ubywa", a za moment, że trzeba dolewać?


Na górę
Post: śr, 11 gru 2019 3:37:17 
Odpowiedz z cytatem
Offline
trzepakowy szaleniec
trzepakowy szaleniec

Rejestracja: wt, 17 lut 2009 0:15:58
Posty: 2932
Lokalizacja: Kraków
djrobson pisze:
Sensej pisze:
Gówno prawda, obecnie 95% akumulatorów jest produkowana w technologii Ca-Ca i są wyjątkowo oporne i odporne (na napięcie pracy).
Akumulator Ca-Ca ma zapas kilka mm elektrolitu nad płytami, w samochodzie pracuje ~3-4 lata i tyle musi wytrzymać przy napięciu 14,4-14,6V . W komorze silnika akku nagrzewa się i do 40-45 stopni...


Nie rozumiem. Piszesz tu, że "gówno prawda, że nie ubywa", a za moment, że trzeba dolewać?



Jak aku będzie gazowało przez 24/7 a tak się dzieje przy pracy buforowej bez ładowarki odłączanej po osiągnięciu stanu naładowania oraz nieuwzględniającej temperatury aku to i tak dolewanie Cię nie ominie :)


Na górę
Post: śr, 11 gru 2019 9:08:29 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Leniwy eseista
Leniwy eseista

Rejestracja: pt, 02 sie 2013 14:30:53
Posty: 550
Dolewać trzeba raczej z rozsądku, bo ubytki elektrolitu przy akumulatorze Ca-Ca będą na granicy mierzalności 1-2mm/rok.


Na górę
Post: śr, 11 gru 2019 19:49:16 
Odpowiedz z cytatem
Offline
trzepakowy szaleniec
trzepakowy szaleniec

Rejestracja: wt, 17 lut 2009 0:15:58
Posty: 2932
Lokalizacja: Kraków
Sensej pisze:
Dolewać trzeba raczej z rozsądku, bo ubytki elektrolitu przy akumulatorze Ca-Ca będą na granicy mierzalności 1-2mm/rok.

To raczej będzie zależeć od tego czym będą ładowane a nie od typu aku


Na górę
Post: czw, 12 gru 2019 11:11:43 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Obsesyjny prozaik
Obsesyjny prozaik

Rejestracja: sob, 30 sie 2014 20:03:43
Posty: 1081
Aku samochodowe warto jednak kupić z sklepie stacjonarnym a nie wysyłkowo, do tego b.ważne z woltomierzem w ręku (aby nie takim popularnym tanim co jest zasilany baterią 9V). Spotkałem się wielokrotnie z sytuacją, że aku na półce miały poniżej 12V, z tym jest loteria. W zasadzie te mniej niż 12,6V się pomija.


Na górę
Post: czw, 12 gru 2019 11:46:38 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Leniwy eseista
Leniwy eseista

Rejestracja: pt, 02 sie 2013 14:30:53
Posty: 550
hub_lan pisze:
Sensej pisze:
Dolewać trzeba raczej z rozsądku, bo ubytki elektrolitu przy akumulatorze Ca-Ca będą na granicy mierzalności 1-2mm/rok.

To raczej będzie zależeć od tego czym będą ładowane a nie od typu aku


Przecież będzie stał na buforze, więc "czym" nie ma znaczenia.
Technologia wykonania też ma znaczenie, akumulatory bezobsługowe są właśnie wyłącznie Ca-Ca i fabryczny zapas elektrolitu (15mm) wystarcza co najmniej na 3-4lata w standardowych warunkach, gdzie w samochodzie masz 14-14,5V.

djrobson pisze:
Aku samochodowe warto jednak kupić z sklepie stacjonarnym a nie wysyłkowo


To fakt niezaprzeczalny.

Można też zapoznać się z kodowaniem danego producenta i odkodować sobie datę produkcji, zresztą co bardziej rozgarnięty sprzedawca powinien zrobić dla nas z ucałowaniem w rączkę.


Na górę
Post: czw, 12 gru 2019 12:59:08 
Odpowiedz z cytatem
Offline
trzepakowy szaleniec
trzepakowy szaleniec

Rejestracja: wt, 17 lut 2009 0:15:58
Posty: 2932
Lokalizacja: Kraków
Sensej pisze:
hub_lan pisze:
Sensej pisze:
Dolewać trzeba raczej z rozsądku, bo ubytki elektrolitu przy akumulatorze Ca-Ca będą na granicy mierzalności 1-2mm/rok.

To raczej będzie zależeć od tego czym będą ładowane a nie od typu aku


Przecież będzie stał na buforze, więc "czym" nie ma znaczenia.
Technologia wykonania też ma znaczenie, akumulatory bezobsługowe są właśnie wyłącznie Ca-Ca i fabryczny zapas elektrolitu (15mm) wystarcza co najmniej na 3-4lata w standardowych warunkach, gdzie w samochodzie masz 14-14,5V.


Policz ile godzin w miesiącu aku w samochodzie jest ładowane (na buforze 24/7) do tego dochodzi kwestia chłodzenia i napięcie ładowania które w niektórych buforach jest wyższe niż 14,5V


Na górę
Post: czw, 12 gru 2019 13:50:19 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Obsesyjny prozaik
Obsesyjny prozaik

Rejestracja: sob, 30 sie 2014 20:03:43
Posty: 1081
Tym bardziej ważne, żeby dobrać wstępnie z woltomierzem jak ma to pracować na 24V z jakąś prostą przetwornicą (np. do pieców CO). Takie 2 aku do pracy szeregowej wstępnie np. przygotowuję łącząc je na kilka dni równolegle, wraz z podłączeniem do automatycznej ładowarki, która utrzyma te buforowe 13,6V. Po rozłączeniu zestawu mierzę prąd w spoczynku po kilku dniach, jak są zgodne co do setnej wolta po przecinku, to jest jako taka gwarancja, że będzie to ładnie pracowało latami. Tak czy inaczej duża asymetria przy 24V dosyć szybko rozwali jeden z akumulatorów, sprawdzone. Miernik to podstawa plus okresowe pomiary, pod obciążeniem też.

Szybko też padnie kwasiak jak będzie stał zamknięty w dosyć ciepłej szafie czy pomieszczeniu, bez sprawdzania poziomu elektrolitu, już to przerabiałem (strych z blachodachówką bezpowrotnie załatwi kwasiaka w jedno lato). Zamkniętego kwasiaka fabrycznie da się bez problemu uzupełnić albo sprawdzić poziom, są gotowe tutoriale jak to robią z taką centrą futurą, b.prosta czynność.


Na górę
Post: pt, 13 gru 2019 13:52:02 
Odpowiedz z cytatem
Offline
Leniwy eseista
Leniwy eseista

Rejestracja: pt, 02 sie 2013 14:30:53
Posty: 550
Zgadzam się z kolegą, łączenie szeregowe akku wcześniej czy później odbije się na żywotności.
Podobnie temperatury, w lecie +35, w zimę -10, kto ma bufora z pomiarem temperatury?

Ocenianie sytuacji po kilku przypadkach to też pisanie patykiem po wodzie, równie dobrze mógł to być akku firmy Super Power z marketu, wagowo potrafią się różnić o 2-3kg od akku tej samej pojemności i dobrej firmy (grubość płyt). Mało to przypadków że w samochodach akku padają po 2-3 latach a przecież są przypadki że chodzą i ponad 5 lat...


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Dzisiaj jest ndz, 15 gru 2019 1:15:20

Strefa czasowa UTC+02:00

Moderatorzy: Administratorzy, Moderatorzy

Nakarm glodne dziecko - wejdz na strone www.Pajacyk.pl


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
SubSilver2 modified for Trzepak.pl by Colir
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl