Trzepak.pl


Forum zablokowane  Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.
Autor Wiadomość
Post: wt, 06 gru 2005 1:02:01 
Zgłoś ten post Odpowiedz z cytatem
Offline
FAQ Team
FAQ Team
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz, 11 kwie 2004 1:53:56
Posty: 688
Lokalizacja: ZG
Rejestracja firmy w Urzędzie Miasta - autor Stasiek

Krok 1. Urząd gminy/miasta.
Rejestracja w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez gminę polega na wypełnieniu formularza gdzie podajemy:
- Nazwa firmy
- Pesel
- Zakres usług firmy zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności czyli podajemy PKD.
Nie ma jednak takiego PKD które pozwala nam na udostępnianie internetu. Do tego potrzebujemy zarejestrować się w URTiP. Ale o tym potem.

Co do PKD które mogą wiązać się z działalnością związaną z internetem i informatyką to kilka przykładów (bo coś przecież trzeba mieć).
[Uwaga, poniżej stare kody, proszę sobie poszukać nowych]
45.31.D - Wykonywanie pozostałych instalacji elektrycznych.
W tej podklasie zawarte są:
- wykonywanie instalacji telekomunikacyjnych w budynkach i budowlach;
- wykonywanie strukturalnych sieci komputerowych w budynkach;
- instalowanie piorunochronów (co prawda trochę jakby z innej beczki, ale ja tej klasyfikacji nie pisałem).
Czyli mając taki numerek możemy sobie budować sieci komputerowe.

72.30.Z - Przetwarzanie danych.
W tej podklasie zawarte są:
- udostępnianie baz danych: dostęp sekwencyjny lub swobodny dla wszystkich lub dla określonej grupy użytkowników, przygotowywanie danych na zamówienie, zarządzanie bazami danych za pomocą komputera, wybieranie, segregowanie danych na zamówienie;
- przetwarzanie danych z wykorzystaniem programów ogólnie dostępnych jak i zastrzeżonych: a) pełne przetwarzanie danych, b) wprowadzanie danych do zbiorów, c) skanowanie dokumentów;
- ciągłe zarządzanie i obsługiwanie cudzych urządzeń do przetwarzania danych;
- zarządzanie stronami internetowymi na rzecz osób trzecich (Web Hosting).
Tego komentować nie będę bo jest w miarę jasne.

72.40.Z - Działalność związana z bazami danych.
W tej podklasie zawarte są:
- publikowanie (udostępnianie) baz danych w trybie Online;
- publikowanie (udostępnianie) katalogów i list użytkowników w trybie Online;
- pozostałe publikacje w trybie Online;
- działalność portali internetowych (Web search portals).
To mam nadzieję że też w miarę jasne.
Czego ta podklasa nie obejmuje:
- publikacji w internecie w powiązaniu z tradycyjnymi formami wydawniczymi - są sklasyfikowane oddzielnie;
- udostępnianiem baz danych - tych o których mowa w poprzedniej podklasie (72.30.Z)
To też w miarę jasne.

72.50.Z - Konserwacja i naprawa maszyn biurowych, księgujących i sprzętu komputerowego.
Podklasa ta obejmuje konserwację i naprawy maszyn biurowych i księgujących oraz komputerów i komputerowego sprzętu peryferyjnego.
Słowem jeśli chcemy naprawiać komputery i akcesoria z tym związane.

52.48.A - Sprzedaż detaliczną mebli, wyposażenia biurowego, komputerów oraz sprzętu telekomunikacyjnego.
Podklasa ta obejmuje:
- sprzedaż detaliczną mebli biurowych, biurowych materiałów drukowanych, komputerów i oprogramowania specjalistycznego standardowego;
- sprzedaż detaliczną sprzętu telekomunikacyjnego.
Nie wiem dlaczego meble wrzucono do jednego worka z komputerami, ale mając ten numerek możemy handlować sprzętem komputerowym.

Proszę się nie zrażać do języka który tu stosuję ale wiele z tego to cytaty z Dziennika Ustaw Nr 33.

A więc dalej do tematu. Po wybraniu sobie PKD, których można wybrać więcej niż jeden oczywiście, składamy ten wniosek. Oczywiście nic nie ma za darmo i musimy zapłacić za wpis do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez gminę 100zł (o ile się nie zmieniło) i jakieś znaczki skarbowe - z tego co pamiętam to 11zł.
Czekamy...
Czekamy...
I już po dwóch tygodniach (życzę wszystkim aby trwało krócej) mamy w rękach ZAŚWIADCZENIE O WPISIE DO EWIDENCJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ - i ten dokument możemy sobie od razu pokserować we wielu kopiach bo będzie nam wiele razy potrzebny!
I to jest właśnie koniec kroku 1.


Krok 2. Urząd Statystyczny.

Swoją działalność gospodarczą należy zgłosić do Urzędu Statystycznego w terminie 14 dni od otrzymania Zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Jest możliwość że możemy wniosek do Urzędu Statystycznego (o którym mowa za chwilę) wysłać przez Urząd Gminy zaraz po otrzymaniu w/w zaświadczenia. I tak bym proponował.

Wniosek ten nazywa się RG-1 i można go dostać właśnie w Urzędzie Gminy. Dla chętnych aby go zobaczyć prędzej:
Jest to dokument w formacie pdf.
http://www.stat.gov.pl/bip/rejestry/RG1.pdf
Potrzebne będą:
- nazwa i adres firmy (siedziby);
- PESEL;
- forma organizacyjno-prawna (czyli jak nie spółka cywilna to jednoosobowa działalność gospodarcza);
- forma własności;
- rodzaje działalności (czyli PKD);
- data wpisu do rejestru ewidencyjnego (poprzednie zaświadczenie);
- numer ewidencyjny (poprzednie zaświadczenie), i inne.
Przy wypełnianiu tego wniosku proponuję poprosić o pomoc pracownika Urzędu Gminy u którego załatwialiśmy wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
I wysyłamy - proponuję poprosić aby wysłał tu Urząd Gminy - będzie sprawniej i szybciej.
Czekamy...
Czekamy...
I już to tygodniu albo dwóch mamy zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON! - Ten dokumnet podobnie jak Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej możemy sobie od razu pokserować we wielu kopiach bo będzie nam wiele razy potrzebny!
I to jest właśnie koniec kroku 2.


Krok 3. Pieczątka by się nam przydała.

Musimy się zorientować gdzie jest jakiś zakład który robi pieczątki, idziemy tam zamawiamy podając następujące dane:
- Pełna nazwa firmy.
- Adres (siedziba firmy).
- NIP - czyli Numer Idntyfikacji Podatkowej
- REGON.
- Możemy oczywiście podać numer telefonu.

Rodzi się pytanie - skoro jeszcze nie zarejestrowaliśmy działalności gospodarczej w Urzędzie Skarbowym to skąd mamy mieć NIP? Otóż w przypadku jednoosobowej działalności godpodarczej możemy być pewni że NIP dla "firmy" będzie identyczny z NIP'em osoby prowadzącej działalność gospodarczą. W tym celu wygrzebujemy taki druczek jak Decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP-4).
Przy okazji możemy zrobić wiele kopi tego dokumentu bo będzie on wiele razy potrzebny.

Kosz wykonania pieczątki? Myślę że do 50zł (tych najtańszych nie zamawiajcie bo są denerwujące)

A więc mamy pieczątkę i jesteśmy dumni z siebie.
I to jest właśnie koniec kroku 3.


Krok 4. Bank - ale nie napad tylko założenie konta.

Musimy sobie założyć firmowe konto.
Przede wszystkim trzeba sobie przeanalizować z usług jakiego banku skorzystamy, gdzie nam będzie wygodniej. W tym przypadku niczego nie będę proponował - pseudoreklamy nie będzie.

W wybranym banku będą nam potrzebne następujące dokumenty:
1. Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (patrz krok 1);
2. REGON (zaśwadczenie, patrz krok 2);
3. NIP (też papierek oczywiście);
4. Pieczątka (po raz pierwszy na poważnie użyta).

Podpisujemy umowę z bankiem otrzymujemy numer konta firmowego. Teraz już prawie jesteśmy biznesmenami (do czasu wizyty w Urzędzie Skarbowym oczywiście).
I to jest koniec kroku 4.


Krok 5. Urząd Skarbowy - czyli coś dla twardzieli.

Z tym twardzielem to oczywiście przesadzam. Narazie nie mamy się czego bać - potem może być inaczej.
Wizytę w Urzędzie Skarbowym można traktować jako zaktualizowanie naszego numeru NIP. W ten sposób nasz NIP staje się także NIP-em naszej firmy. To jest bezpłatne.
Wszystkie dokumenty które zdobyliśmy do tej pory będą nam potrzebne, oczywiście umowa z bankiem również.
Mała uwaga - będzie potrzebny akt właśności lokalu w którym prowadzimy działalność gospodarczą (siedziba). Jeżeli nie jesteśmy właścicielami tego lokalu to musimy mieć umowę nieodpłatnego użyczenia lokalu (lub odpłatnego). Jeżeli jesteśmy współwłaścicielami lokalu to będzie potrzebna zgoda współwłaścicieli. Na to nie ma gotowych wzorów.
W Urzędzie Skarbowym musimy poprosić o druk ZGŁOSZENIE ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ PRZEZ OSOBĘ FIZYCZNĄ, oraz taki ładny druk nak NIP-1 czyli ZGŁOSZENIE IDENTYFIKACYJNE / ZGŁOSZENIE AKTUALIZACYJNE OSOBY FIZYCZNEJ PROWADZĄCEJ SAMODZIELNIE DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ.
Po wypełnieniu tych druków robimy ich kopię. Oryginał składamy w Urzędzie Skarbowym a na kopi prosimy o potwierdzenie (dostaniemy pieczątkę z datą). Po co nam kopia z potwierdzeniem? Bo jak coś będzie nie tak to mamy dowód na to że taki dokument wpłynął do Urzędu Skarbowego (proponuję wyrobić sobie ten nawyk z potwierdzeniem, narazie mi się nie przydało ale lepiej mieć "dowód pod ręką" - i to nie tylko w Urzędzie Skarbowym).
Sprawa następna. Musimy zadeklarować, czy firma będzie płatnikiem VAT. No i właśnie chcemy, w związku z czym prosimy o formularz VAT-R czyli ZGŁOSZENIE REJESTRACYJNE W ZAKRESIE PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG. Wypełniamy dokument. Najgorsze jest to, że ta rejestracja kosztuje 152zł - jak zapłacić? Tej informacji napewno dostarczą nam w Urzędzie Skarbowym.
Po jakimś czasie przyjdzie nam potwierdzenie z Urzędu Skarbowego - VAT-5, czyli POTWIERDZENIE ZAREJESTROWANIA PODMIOTU JAKO PODATNIKA VAT, gdzie będzie napisane że nasz NIP jest teraz również na firmę. Nie czekajcie jednak na to potwierdzenie bo inne sprawy czekają. Datę rozpoczęcia działalności podajemy właśnie w zgłoszeniu rozpoczęcia działalności ... i tę datę traktujmy jako datę faktycznego "startu" naszej działalności gospodarczej. Tak, tak już działamy, ale jeszcze długa droga.
I to jest koniec kroku 5.


Krok 6. ZUS czyli Zakład Ubezpieczeń Społecznych

(choć słyszłem że niektórzy ten skrót tłumaczą - Zakład Utylizacji Staruszków - nie brzmi to jednak fantastycznie)

Jak wszech wszystkim wiadomo Urząd Skarbowy i ZUS nie odpuści żywemu - każdy musi się z nimi rozliczać!
Do ZUS'u trzeba się udać nie później niż 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej - data ta została przez nas określona w Urzędzie Skarbowym.
Trzeba zabrać ze sobą następujące dokumenty:
- NIP
- REGON

W zależności czy prowadzona działalność gospodarcza jest dodatkowa (pracujemy gdzieś na etacie i to jest nasze główne zajęcie) czy główna (czyli nie pracujemy nigdzie).
Jeżeli pracujemy a działalność jest dodatkowa to:
Prosimy o druk ZUS ZFA - to jest druk rejestrujący nas do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jeżeli działalność gospodarcza jest jedyną pracą jaką wykonujemy to:
Prosimy o druk ZUS ZUA - to jest druk rejestrujący nas do ubezpieczeń - obowiązkowych oczywiście,

Następnie prosimy o druk ZUS ZFA - to jest druk rejestrujący nas jako płatnika czyli firmę.

Przy wypełnianiu tych druków proponuję poprosić o pomoc pracownika ZUS bo samemu tych wszystkich kodów nie będziemy w stanie wypełnić. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że pracownicy ZUS pomagają klientom.

Potem zostaniemy poinformowani kiedy mamy jakie druki miesięczne skłądać i numery kont (są trzy różne i na wszystkie będziemy co miesiąc przelewali, chyba że pracujemy i płacimy tylko ubezpieczenie zdrowotne) na które mamy przelewać co miesiąc pieniążki.

Myślę że w temacie ZUS to byłoby na tyle.
A więc to koniec kroku 6.


Krok 7. URTiP czyli Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Nie taki diabeł straszny jak go malują.
Musimy złożyć odpowiedni wniosek do odpowiedniego ze względu na miejsce zamiszkania Oddziału Okręgowego URTiP.

Link do opisu co trzeba zrobić:
http://www.bip.urtip.gov.pl/bipurtip/in ... &page=text

Wzór wniosku:
http://www.bip.urtip.gov.pl/bipurtip/re ... ts&id=1466

Kontakt z URTiP:
http://www.bip.urtip.gov.pl/bipurtip/in ... &page=text

W tych linkach są zawarte wszystki informacje co do rejestracji w URTiP.
Ponadto podczas składania wniosku w Odziale Okręgowym URTiP można się jeszcze czegoś dopytać.

Nie widzę sensu dublowania informacji.

Po wszystkim dostajemy ZAŚWIADCZENIE o wpisie do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych - ale oczywiście nie jest powiedziane że szybko to nastąpi! Swoje trzeba odczekać ...

Koniec kroku 7.

------------------------------------------------
Wydaje mi się że to tyle z tego tematu.
Jak się potem rozliczać z Urzędem Skarbowym to już inny temat.
Skąd wziąć pieniądze na ZUS i podatek - ... no ... na to nie ma gotowego wzoru ...
Życzę powodzenia w walce z biurokracją.

-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
Zaznaczam iz ja: promyk5 NIE JESTEM AUTOREM w.w. artykułu. Jest nim Stasiek, a artykuł umieszczam w FAQ Team na JEGO (Staśka) prośbę.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Forum zablokowane  Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Dzisiaj jest pt, 15 gru 2017 4:48:41

Strefa czasowa UTC+02:00
Nakarm glodne dziecko - wejdz na strone www.Pajacyk.pl


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
SubSilver2 modified for Trzepak.pl by Colir
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl